Wednesday, July 05, 2006

سمينار

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كنت عايزة أقول حاجة لفتت أنتباهي أوي . هي أن عندنا في مادة السيمينار كل اللي بيطلع يشرح بيكون خايف جدا و مرعوب و كل دة ليه ؟ عشان هيقف أدام الناس و كل اللي قاعدين هيبصوا عليه و يا سلام بأة لو حد سأل اللي بيشرح سؤال مش عارف يجاوب عليه الواحد وشه بيدي الوان. و شوفوا كمان كل واحد أستعد أد أيه من أول ما عرف بميعاد تسليم السمينار عشان يظهر على أكمل وجه .
دلوقتي هسألكم سؤال هل أستعدينا للقاء الله و الوقوف بين يديه ؟؟؟؟ وهل نحن مستعدين للرد عندما نسأل على أفعالنا و أعمالنا ؟؟؟هل كل واحد فينا أستشعر عظمة و جلالة الله و عظمة الموقف ؟؟؟ كام واحد فينا قام مش عارف يتكلم من الخوف في السمينار , يبقى هنعرف ننطق أمام الله مع مراعاة هول الموقف ؟؟؟
"اللهم أحسن وقوفنا بين يديك "
"احساس مؤلم ان يقول الله لى يوم القيامة عبدى استهونت بلقائى ؟ ... احساس مؤلم الا استطيع ان اجيب على سؤال الملكين فى القبر ... احساس مؤلم....ان يموت احد والدىّ و هو غاضب علىّ ، احساس مؤلم...الا اكون واصلا لرحمى ، احساس مؤلم ان يدخل الصالحون الجنة و يتبوأوا اماكنهم ولا اكون معهم .. احساس مؤلم ان تقول نفس يوم القيامة ياحسرتا على مافرطت فى جنب الله...وان كنت لمن الساخرين"
ملحوظة:
أنا لا أقصد أشخاص معينة و لا إهانة أي شخص أنا كنت قايمة خايفة بردك بس الموضوع هو اللي لفت انتباهي .

1 comment:

MarieM SamiR said...

elsalamo 3lekom we r7mto allah we brkto

lel2sf ya mai enty 3ndk 72 da le2n e7na mohtmeen be 2moor eldonia we nsena eldeen we ela5era ya rab yhdena we ywf2na en shaa allah
allhom sbtna youm el3rd 3lek.

elsalamo 3lekom we r7mto allah
MarieM SamiR