Wednesday, June 14, 2006

wt r the aims of this blog ?????

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أزيكم جميعا ؟ عاملين أيه ؟ إن شاء الله تكونوا كويسين
بصوا يا كباتن أنا كنت بفكر أعمل البلوج دة من زمان بس كنت عايزة أفكر في أهدافه بتأني .فأنا عيزاكم تساعدوني إني أحط أهداف سامية عشان أخد عليها ثواب كبير إن شاء الله و كل اللي هيكتب فكرة كويسة إن شاء الله هيشارك في الثواب دة . بس أنا هقول لكم على الأهداف اللي أنا وصلت لها لغاية دلوقتي
*
الهدف الأساسي من البلوج دة أن أحنا نكون صحبة صالحة نعين و نشجع بعض على طاعة ربنا و على إتباع سنة سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم و نذكر بعض دايما من خلال الأحاديث و القران
*
تبادل الأراء و الأفكار و المناقشات على أن يحترم كل منا رأي الاخر و من خلال هذه المناقشات يستطيع كل منا تكوين رأي صائب و أكتساب الثقة في النفس و تبادل المنفعة لعل و عسى أن يهدي هذا الكلام أي فرد
*
أن أحنا نكون وسيلة مشرفة لنصرة الأسلام بعنى أن أحنا نكون كويسين في الدراسة و في التدين و في كل حاجة لعل و عسى حفاظنا على أن أحنا نكون كويسين قلبا و قالبا دة يهدي حد
*
البلوج دة لا يقتصر على المواضيع الدينية فقط , لكن ممكن وضع أي نوعية مواضيع بشرط أنها تكون مفيدة
بس هي دي الأهداف اللي أنا لاقيتها اللي يقدر يساعدني في وضع أهداف تانية ياريت يقول
أستودعكم الله

6 comments:

Hanaa Tag el Dain said...

el slamo 3likom we r7mt allh
mai i really like ur ideas ,wy rbnaa ywf2k fe t72y2haa isA we tfydy el nas we t7'dy swab 3lihom isA ,i am waiting your frist post isA :)
Hanaa Tag

Mona E. Fahmy said...

Hiii Mai
really i liked ur ideas and it is really good and useful for all of us so go on and start writing ur first post we will all support u isA
mOna Essam

MarieM SamiR said...

Elsalamo 3lekom we r7mto allah we brkato

elfkra bt3tk 7elwa awy ya mai we rbna y3enek we y2oeky we t3dry tfdena we isA haykon bkog gamed.
rbena ywf2ek

MarieM SamiR

Mai_3ssam said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جزاكم الله خيرا جميعا و يا رب يا رب يا رب يا رب يتقبل منا جميعا و البلوج دة يكون سبب في توجهنا لله تعالى و جميلة اوي فكرتك يا مريهان بتاعت " برنامج الطاعات " و إن شاء الله دة هيكون الموضوع القادم .

جزاكم الله خيرا جميعا
إني أحبكم في الله
اللهم أهدنا و أهدي بنا و أجعلنا سببا لمن أهتدى

Mai_3ssam said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هي فكرة معالجة المشاكل دي حلوة . بس أعتقد اللي نقدر نعمله فيها فعلا أن لو واحدة عندها مشكلة و عايزة تسمع أراء ناس تانية , في الحالة دي ممكن تطرح مشكلتها و كل واحد يقول رأيه. بس الأراء دي أكيد مش هتكون الحل النهائيD:.

Mai_3ssam said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جزاكم الله خيرا جميعا

سوري يا رودي أنا قريت التعليق بتاعك متأخر .
لو عايزة تعرضي مشكلة ليكي و عايزة تعرفي أراء الاخرين ممكن أخليكي عضوة معايا في البلوج و تكتبي مشكلتك أو ممكن تكتبيها و تبعتيهالي و أنا أبعتهالهم. و ربنا المعين